KPI w SEO – co należy mierzyć?

KPI w SEO

Monitorowanie właściwych KPI to najlepszy sposób na uniknięcie marnowania czasu i pieniędzy na coś, co nie przynosi oczekiwanego efektu. Czy Twoja strategia jest wystarczająco skuteczna? A może potrzebne będą Ci konsultacje SEO, aby dodatkowo poprawić wydajność swojej witryny? Śledząc właściwe wskaźniki skuteczności będziesz w stanie odpowiedzieć na wszystkie te pytania.

Dlaczego wskaźniki SEO mają znaczenie?

Nie możesz zarządzać tym, czego nie mierzysz, dlatego też i ulepszanie tego obszaru może być problematyczne. Metryki dla SEO pozwalają mierzyć skuteczność działań pozycjonowania i wprowadzać zmiany w oparciu o dane. Jeśli nie będziesz uważnie śledzić odpowiednich, nie będziesz mieć pewności, czy czas i pieniądze, które zainwestowałeś w optymalizację, przynoszą zamierzony skutek. Co więcej, możesz nie zauważyć możliwości dalszego zwiększania ruchu i przychodów z bezpłatnych wyników wyszukiwania, dlatego monitoring wskaźników będzie przydatną informacją.

Jakie wskaźniki SEO warto śledzić?

Pierwszą myślą, kiedy zastanawiamy się nad wskaźnikami SEO jest oczywiście indeks ruchu organicznego. Jednak w większości przypadków nie jest to wskaźnik sukcesu SEO bez większego kontekstu. W rzeczywistości nie powinieneś polegać na jednej liczbie, nie wiedząc co się za nią kryje, dlatego co jeszcze warto obserwować?

Ruch organiczny

Ruch organiczny to wszystkie bezpłatne kliknięcia pochodzące z wyszukiwarek. Jeśli Twój ruch organiczny ma tendencję wzrostową, może to oznaczać, że Twoje wysiłki SEO przynoszą efekty, ale większy ruch organiczny niekoniecznie może oznaczać większą sprzedaż. Pracując w Google Analytics możesz łatwo śledzić codzienne wyszukiwania ruchu w witrynie.

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń mierzy procent odwiedzających witrynę bez podejmowania na niej jakichkolwiek działań. To kolejny ważny wskaźnik, który uważany jest przez wyszukiwarki za czynnik rankingowy, a jeśli jego odsetek jest zbyt wysoki, oznacza, że strona nie pasuje do zapytania wyszukiwania.

Współczynnik klikalności

Nie możemy też nie wspomnieć o wskaźniku CTR, który wskazuje stosunek kliknięć linku do łącznej liczby użytkowników, którzy przeglądali wyniki wyszukiwania. Innymi słowy, wysoki CTR = duży ruch.

Rankingi słów kluczowych

Rankingi słów kluczowych są oczywistym, ale krytycznym wskaźnikiem SEO do śledzenia, bo odnoszą się do pozycji w rankingu organicznym witryny w wynikach wyszukiwania dla poszczególnych fraz. Dodatkowo, pomagają Ci dostrzec Twoje postępy i dają wczesny sygnał, że twoja strategia SEO działa.

Widoczność wyszukiwania

Widoczność wyszukiwania to odsetek wszystkich kliknięć śledzonych słów kluczowych, które trafiają do Twojej witryny. Im wyższy wskaźnik, tym większa widoczność, a przecież o to właśnie chodzi w działaniach SEO. Śledząc widoczność wyszukiwania, możesz zobaczyć pozytywną dynamikę jeszcze zanim Twoja witryna zacznie przyciągać odwiedzających.

Linki zwrotne i domeny odsyłające

Linki powinny być zawsze traktowane, jako kluczowy wskaźnik SEO, a obecnie są jednym z najważniejszych czynników stojących za rankingami. Oznacza to, że Twój strategia SEO powinna skupiać się wokół nich, ale nie do końca jest tak, że im więcej linków zdobędziesz, tym lepiej. Linki niskiej jakości pogarszają rankingi strony, dlatego warto budować wysokiej jakości profil linków, a następnie obserwować ich wyniki.

Konwersje ruchu organicznego

Śledzenie konwersji to najprostszy sposób na powiązanie działań marketingowych z przychodami. Jeśli oferujesz oprogramowanie oparte na subskrypcji, warto śledzić potencjalnych klientów, płatne subskrypcje i każdy ich wzrost.

KPI w SEO – podsumowanie

Wskaźniki SEO są miernikami, które pomogą zrozumieć Ci, czy Twoje SEO działa. Wiedza na jakie dane zwracać uwagę i jak je interpretować, jest często pomijaną częścią SEO. Powyżej wymieniliśmy najważniejsze według nas mierniki, ale pamiętaj, że do Twojej dyspozycji są konsultacje SEO od specjalistów Smartbuzz, dzięki którym możesz dowiedzieć się więcej na temat działań: https://smartbuzz.pl/uslugi/doradztwo-marketingowe/konsulting-seo I na koniec jeszcze jedna rzecz: jednoczesne śledzenie wszystkich możliwych wskaźników nie ma sensu – warto samodzielnie wybrać indywidualny zestaw KPI w oparciu o własne cele.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *