Odesłania z subdomen l.facebook.com i lm.facebook.com – co oznaczają?

Odesłania z subdomen l.facebook.com i lm.facebook.com

Podczas analizy ruchu w Google Analytics niejeden użytkownik może się zdziwić, gdy wśród referrali znajdzie sudomeny l.facebook.com lub lm.facebook zamiast po prostu facebook.com. Uspokajamy, że nie jest to powodem do niepokoju. Co to oznacza w praktyce? Wyjaśniamy.

Link Shim – narzędzie Facebooka

Sprawcą tego „zamieszania” jest system Link Shim, który przed ponad dekadą powstał z inicjatywy samego Facebooka, aby chronić internautów przed stronami zawierającymi wirusy lub SPAM. Po kliknięciu w link program skanuje go pod względem bezpieczeństwa. Jeżeli URL znajduje się wśród linków niedozwolonych przez platformę Marka Zuckerberga lub inne serwisy pokrewne takie jak McAfee, Google, Web of Trust czy WebSense, to Facebook wyświetli go z komunikatem informującym o zagrożeniu.

l.facebook i lm.facebook.com jako ochrona prywatności

System Link Shim pomaga również chronić prywatność internautów. Dzieje się tak, ponieważ w zależności od indywidualnych ustawień użytkownika przeglądarka może przekazywać dane, które witryny internetowe były przez internautę odwiedzane. Tymczasem niektóre strony na Facebooku w adresie URL mogą zawierać imię i nazwisko konkretnej osoby. Dzięki Link Shim takie prywatne i wrażliwe dane są ukrywane – zostaje stworzony nowy adres jako subdomena l.facebook.com lub w przypadku wersji mobilnej strony lm.facebook.com.

l.facebook, czyli nieszyfrowana witryna

W związku z tym, że strony z protokołem HTTPS nie przesyłają domyślnie danych strony odsyłającej witrynom HTTP, to taki ruch do momentu powstania Link Shim był uznawany za bezpośredni. W praktyce narzędzia do analityki internetowej nie odnotowywały wejść z Facebooka. Za sprawą Link Shim użytkownik portalu jest na milisekundy przenoszony na nieszyfrowaną witrynę l.facebook, co umożliwia odnotowanie np. w Google Analytics.

Subdomeny facebook – filtrowanie

Jeżeli komuś przeszkadza mnogość subdomen, nie tylko l.facebook czy lm.facebook, to po zalogowaniu do Google Analytics, można skorzystać z filtrów. Wystarczy wejść w zakładkę Administracja –> Filtry. Następnie wybieramy typ: Wyszukaj i zastąp. Jako pole filtra wybieramy Źródło kampanii. W Znajdź ciąg wpisujemy *facebook, a w Zastąp ciąg: facebook. Następnie wystarczy już tylko zweryfikować filtr. Dzięki zastosowaniu filtra ruch z Facebooka będzie się pojawiał jako facebook.com / referral.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.