Współczynnik odrzuceń – co to jest i jak go poprawić?

współczynnik odrzuceń - co to jest

Wysoki współczynnik odrzuceń to jedna z najczęstszych przyczyn niskiej konwersji. Jego wysoki poziom informuje, że użytkownicy nie znajdują na stronie tego, czego poszukują. Wielu marketerów boryka się z problemem wysokiego współczynnika odrzuceń, dlatego w poniższym artykule znajdziesz kilka przydatnych informacji, które pomogą lepiej zrozumieć ten temat.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to odsetek użytkowników, którzy trafili na witrynę i zdecydowali się ją opuścić bez odwiedzania innych stron na tej samej stronie lub nie wykonując żadnych kliknięć w podstrony w witrynie. Odwiedzający może odrzucić Twoją witrynę w różny sposób np. klikając przycisk „wstecz”, zamykając otwarte okno czy kartę, wpisując nowy adres URL, a może być to również spowodowane przekroczeniem limitu czasu sesji. Wysoki bounce rate sygnalizuje, że odbiorca nie został wystarczająco zachęcony do pozostania na stronie i działania zgodnie z CTA np. kupując produkt. Ogólnie przyjęta reguła podpowiada, że za dobry wskaźnik odrzuceń można przyjąć przedział od 30% do 50%. Wbrew pozorom, wysoki indeks nie zawsze oznacza problem, dlatego jego interpretacja uzależniona jest od witryny i celów biznesowych.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Zidentyfikowanie i naprawienie problemów ze stronami docelowymi może łatwo rozwiązać problem bounce rate. Poniżej znajdziesz kilka naszych wskazówek.

Popraw szybkość witryny

Użytkownicy oczekują szybkiego ładowania się strony. Powolna witryna może zniechęcić potencjalnych klientów do zakupów, a więc im wolniej ładują się strony docelowe, tym wyższy współczynnik odrzuceń. Wykorzystaj narzędzia do zmierzenia prędkości strony, zoptymalizuj obrazy, zmień hosting i spraw, by było szybciej.

Pusta strona lub błąd techniczny

Jeśli zauważysz, że użytkownicy spędzają na stronie mniej niż kilka sekund, warto sprawdzić, czy strona ładuje się prawidłowo, zwraca błąd lub czy nie jest pusta.

Zły link z innej witryny

Warto zwracać uwagę na linki przekierowujące, zwłaszcza w artykułach i banerach reklamowych. Czasem niechlujny copywriting lub zagapienie się może być wynikiem niewłaściwego umieszczenia linku lub w ogóle jego braku, co wpłynie niekorzystnie na współczynnik odrzuceń z ruchu odsyłającego.

nieprzyjazny ux na stronie

Nieprzyjazny UX

Odwiedzający witrynę w ciągu kilku sekund decydują czy chcą na niej pozostać, dlatego odpowiednia organizacja treści i przejrzystość nawigacji jest bardzo ważna. Doświadczenie użytkownika odgrywa kluczową rolę podczas kształtowania się współczynnika odrzuceń, a więc przyjemny dla oka układ oraz szybki dostęp do zawartości zachęci odwiedzających do konwersji.

Niedostosowanie do urządzeń mobilnych

Niesamowicie ważne jest, by witryna dostosowana była do urządzeń mobilnych. Liczba użytkowników korzystających z telefonu czy tabletu ciągle wzrasta, dlatego brak responsywnego projektu jest po prostu zamknięciem się na tę grupę docelową.

Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomoże Ci zdiagnozować problem wysokiego współczynnika odrzuceń i podsunie pomysł, jak go rozwiązać. Dobre witryny przyciągają użytkowników, dlatego spraw, by strona była skuteczna i szybka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *